Direct Mail

Direct mail in cijfers

Nielsen Media Research en TPG Post( cijfers zijn op te vragen in PDF via magsenmedia@euronet.nl ) hebben onderzoek gedaan naar de brutobestedingen aan direct mail in 2005. Een toelichting op de methode staat in Adforesult nummer 3, maart 2006. In de komende nummers van Adforesult komen meer cijfers aan de orde over de bestedingen in verschillende branches.

Hierbij de grafieken met een verdere uitsplitsing van de algemene cijfers van eind 2004 tot oktober 2005.

Direct mail is het derde medium. Tv overheerst. Dan volgen dagbladen, onmiddellijk gevolgd door direct mail.

In het dm-volume ‘merken & diensten’ staat retail op de eerste plaats. Daarbij moet worden aangetekend dat hieronder ook de mailpieces vallen die door verzendhuizen aan TPG Post worden aangeboden.

Ook direct mail kent zijn zomerdip. December is de drukste maand.

Een derde van de direct mail gaat op aan verspreidkosten.

De drukkosten verschillen per branche. De woninginrichters besteden klaarblijkelijk meer aan het uiterlijk van hun mail dan de financiële dienstverleners. Maar, zoals uit het tweede staatje blijkt, is het volume van de financiële dienstverleners wel veel groter.

De meeste direct mail is gericht aan consumenten.

Ervaring heeft ons geleerd dat een zelfstandige mailing van 20.000 oplage van een collega bedrijf in computers in het gebied Amstelland ruim 800,– heeft gekost.

Regelmatig zie je dat diverse bedrijven als, Praxis, Hema, Blokker per week mailings nationaal verzenden. Vele detaillisten zullen ook graag mailings willen verzenden maar hikken nogal tegen de verspreidingskosten aan.

Indien de lokake, regionale adverteerder mee wilt doen binnen hun regiogebied in een mailing, bestaande uit 4 pagina's, kan dat op basis van onderstaande vormen. In een mailing zullen wellicht totaal 6 bedrijven zich kunnen profileren.

1/1 pagina tabbloid, 1/2 pagina en 1/4 pagina

0297-523059, 06-41129929

Zie ook: http://www.magsenmedia.adviseert.com